Teoriprovet!

 
JAG KLARADE DET!!! 😀 Hurra!!!
HjÀlp vad jag har pluggat för det hÀr alltsÄ och ÀndÄ var det riktigt klurigt tyckte jag! Var inte alls sÀker nÀr jag vÀl satt dÀr men jag fick ÀndÄ 60 rÀtt av 65 möjliga. Man behövde 52 rÀtt för att bli godkÀnd. SÄ det kÀndes skönt att jag var 8 frÄgor över marginalen! Jag har ju suttit och matat test efter test via körskolan och pÄ mobilen och lÀst boken och skrivit anteckningar, jeez. Men jag Àr sÄ glad att jag tog det sÄ seriöst annars hade jag inte klarat det. Provet var inte alls likt de som jag har gjort via körskolan, mycket svÄrare frÄgor med flera svar som kÀnns rimliga.
 
En av de första frĂ„gorna jag fick var varför de flesta bilar har tvĂ„krets bromssystem? Jag menar jag har ju lĂ€rt mig att det bilen har ett tvĂ„kretsbromsystem men inte varför?! 🙂 Jag har ocksĂ„ pluggat in att bakhjulsdrivna bilar Ă€r överstyrda i kurvor och framhjulsdrivna bilar Ă€r understyrda, men frĂ„gan man fick var om den bakhjulsdrivna bilen sladdar med bakjulen eller framhjulen, vadĂ„ sladdar? Vad menas med sladdar egentligen? 🙂 Jag fick rĂ€tt pĂ„ bĂ„da tvĂ„ frĂ„gorna Ă€ndĂ„, skönt! En frĂ„ga som jag blev förvĂ„nad över var ”nĂ€r det springer ut en Ă€lg framför bilen, ska man försöka stanna tills Ă€lgen Ă€r över vĂ€gen eller köra vidare med skĂ€rpt uppmĂ€rksamhet eftersom det kan komma fler Ă€lgar?” Jag svarade att man ska stanna. Men det var fel! 😛 AlltsĂ„ i verkligheten sĂ„ hade jag fasiken stannat om det sprang ut en Ă€lg framför bilen! 😉 Och skĂ€rpt uppmĂ€rksamheten nĂ€r jag vĂ€l var utom fara och kunde köra vidare. Samma pĂ„ en frĂ„ga med en varningsskylt för gupp/farthinder dĂ€r jag svarade att man ska sĂ€nka hastigheten och köra lĂ„ngsamt över guppet. Men rĂ€tt svar var att man skulle skĂ€rpa uppmĂ€rksamheten. Jag menar man vet ju att guppet kommer liksom, det Ă€r vĂ€l bĂ€ttre att sĂ€nka farten och köra över guppet i lugn och ro, Ă€n att köra fort över det med skĂ€rpt uppmĂ€rksamhet. Ha, ha, ja vissa frĂ„gor tyckte jag var lite konstiga som ni hör! Men huvudsaken Ă€r att jag klarade det! SĂ„ glad! 😀
 
0

Du kanske ocksÄ tycker om

18 kommentarer

  1. Åh stort grattis till dig! HĂ€rligt! SjĂ€lv fick jag resultatet pĂ„ en mattetenta idag och blev till min stora förvĂ„ning godkĂ€nd, var sĂ„ nervös nĂ€r jag skrev den men plugg lönar sig! Nu har jag klickat hem en klĂ€nning frĂ„n Nelly som belöning 🙂

    0
  2. Åh stort grattis till dig! HĂ€rligt! SjĂ€lv fick jag resultatet pĂ„ en mattetenta idag och blev till min stora förvĂ„ning godkĂ€nd, var sĂ„ nervös nĂ€r jag skrev den men plugg lönar sig! Nu har jag klickat hem en klĂ€nning frĂ„n Nelly som belöning 🙂

    0
    1. Tusen tack! Ja det Ă€r sĂ„ skönt nĂ€r man fĂ„r nĂ„got för att man har kĂ€mpat! Åh hoppas det, tack för att du peppar mig! 😀

      0
    1. Tusen tack! Ja det Ă€r sĂ„ skönt nĂ€r man fĂ„r nĂ„got för att man har kĂ€mpat! Åh hoppas det, tack för att du peppar mig! 😀

      0
  3. Stort grattis!!! 🙂

    Ja, man kan tycka frĂ„gorna Ă€r kluriga tills man förstĂ„tt andemeningen med alltihop. Den handlar ofta om just uppmĂ€rksamhet, marginaler och försiktighet. Jag tog ju mitt körkort i somras och har upplevelsen i fĂ€rskt minne. Jag trĂ€nade som en galning, jag ocksĂ„, och vet hur mkt tid och energi det tar! 🙁 I Ă€rlighetens namn tycker jag att svĂ„righetsgraden pĂ„ att lĂ€ra sig köra bil med allt vad det innebĂ€r, egentligen Ă€r lite FÖR svĂ„rt för en vanlig mĂ€nniska, om du förstĂ„r vad jag menar. (Men det kanske bara Ă€r jag som Ă€r trög.) Jag slet i alla fall som ett djur, men lyckades tack och lov sĂ€tta bĂ„da proven pĂ„ första försöket. Och tur var det, för det vete 17 om jag hade orkat ladda om efter det!

    HĂ„ller tummarna inför din uppkörning sen! Mitt bĂ€sta tips Ă€r att inte lĂ„ta kroppen bli nervös, för att bibehĂ„lla uppmĂ€rksamhet och kontroll. SvĂ„rt -ja. Men jag vet att det gĂ„r, för jag Ă€r en vĂ€ldigt nervig mĂ€nniska i största allmĂ€nhet och jag lyckades ju. 🙂 Bara man hĂ„ller sig lugn, sansad och metodisk, sĂ„ undviker man en massa misstag. SmĂ„ misstag fĂ„r man göra, och det förvĂ€ntas oxĂ„ att man gör. Men det Ă€r de farliga misstagen man inte fĂ„r göra.

    Kram!

    0
  4. Stort grattis!!! 🙂

    Ja, man kan tycka frĂ„gorna Ă€r kluriga tills man förstĂ„tt andemeningen med alltihop. Den handlar ofta om just uppmĂ€rksamhet, marginaler och försiktighet. Jag tog ju mitt körkort i somras och har upplevelsen i fĂ€rskt minne. Jag trĂ€nade som en galning, jag ocksĂ„, och vet hur mkt tid och energi det tar! 🙁 I Ă€rlighetens namn tycker jag att svĂ„righetsgraden pĂ„ att lĂ€ra sig köra bil med allt vad det innebĂ€r, egentligen Ă€r lite FÖR svĂ„rt för en vanlig mĂ€nniska, om du förstĂ„r vad jag menar. (Men det kanske bara Ă€r jag som Ă€r trög.) Jag slet i alla fall som ett djur, men lyckades tack och lov sĂ€tta bĂ„da proven pĂ„ första försöket. Och tur var det, för det vete 17 om jag hade orkat ladda om efter det!

    HĂ„ller tummarna inför din uppkörning sen! Mitt bĂ€sta tips Ă€r att inte lĂ„ta kroppen bli nervös, för att bibehĂ„lla uppmĂ€rksamhet och kontroll. SvĂ„rt -ja. Men jag vet att det gĂ„r, för jag Ă€r en vĂ€ldigt nervig mĂ€nniska i största allmĂ€nhet och jag lyckades ju. 🙂 Bara man hĂ„ller sig lugn, sansad och metodisk, sĂ„ undviker man en massa misstag. SmĂ„ misstag fĂ„r man göra, och det förvĂ€ntas oxĂ„ att man gör. Men det Ă€r de farliga misstagen man inte fĂ„r göra.

    Kram!

    0

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *