Resan från helvetet och underbara Parga!

Vi åkte hemifrån vid halv 3 tiden på dagen på måndagen och var på flygplatsen i god tid, vi checkade in, gick och spanade i Taxfreeshoppen, köpte lite modetidningar, växlade pengar och allt var frid och fröjd förutom att jag hade ont. Men så står det att planet har blivit försenat en timma, vi väntar lite till, tar en räksmörgås och går till gaten igen då säger dem att dem fortfarande väntar på mer information, vi väntar och väntar och får tillslut beskedet att det är tekniskt fel på planet och att dem inte vet hur lång tid det kommer att ta att laga det och så höll det på timma efter timma.

När klockan var åtta på kvällen får vi tillslut reda på att felet kommer att ta hela natten att laga och att vi inte kommer att kunna flyga för än på morgonen. Så alla passagerare ska hämta ut sina väskor igen från bagagebandet och sedan ska vi åka buss där vi ska sova på Gothia Towers, redan då mådde jag sämre och det var nu det riktiga kaoset började! Bussarna tog en evighet innan de kom och det iskalla regnet öste ner där vi stod och väntade. När bussarna kom fanns det inte plats till alla och det blev fullständigt kaos, folk skrek och skällde och kastade sina väskor och trängdes för att komma på bussarna.

Jag förstår inte vad det är som händer med folk i såna här situationer, allt skulle gå så mycket bättre och lättare om man bara kunde ta det lugnt och bilda en normal kö
. Tillslut hade de i alla fall fått fram tillräckligt med bussar och lastat in allas bagage och vi kunde åka till Gothia Towers, detta tog 2 timmar, i vanliga fall tar den resan 20-30 minuter. När vi klev av bussarna var det bäst om man kunde låta bagaget stå kvar i bussarna så jag fick lyfta ut min väska och öppna den i isregnet och försöka leta rätt på mina mediciner och linsgrejerna.

Väl inne på Gothia Towers skulle alla 200 pers checka in vilket tog ytterligare en timma av köande bara för att få sin jäkla rumsnyckel.
Sen fick vi i alla fall en räkmacka (kö igen) och sedan skulle man ”sova” 2 timmar innan det var dags för bussarna att köra oss tillbaka till flygplatsen igen. Här kan jag också berätta ett det fanns ett bröllopspar med på resan som hade åkt direkt från kyrkan i sina bröllopskläder med buketten i hand och allt och de fick fira sin bröllopsnatt i 2 timmar i ett minirum på Gothia Towers istället för sviten i Grekland som de hade beställt och sova i sina bröllopskläder!

Innan vi åkte från flygplatsen frågade jag flygvärdinnan om de kunde ringa till hotellet och meddela oss om det inte gick att laga planet så att vi inte behövde åka i onödan till flygplatsen igen. Jag får ju så sjukt ont av vibrationerna i bussen pga av att sjukdomen jag har, har skadat nerverna i ryggmärgen. Men nej, det kunde de inte göra, vi måste åka dit och hoppas att planet är lagat!klockan 3 på natten sitter jag på bussen igen utan att ha sovit en blund.

Väl på flygplatsen blev vi lovade att vi inte skulle behöva checka in igen, men jo då, nog var vi tvungna att göra det i alla fall och då fungerar inte bagagebandet! Så där blev det ytterligare 1,5 timmars köande! Och så kö till säkerhetskontrollen så klart, men sedan lyfte i alla fall det jäkla planet strax efter klockan 5 på morgonen. Vi hade inte beställt någon mat på planet ner eftersom resan bara skulle ta 2 timmar och 55 minuter egentligen, men vi trodde att nu bjuder de väl i alla fall oss på frukost på planet? Men nej då, bara dem som beställt i förväg fick ris och järpar klockan 6 på morgonen, trevligt! Självklart fanns det inget jag kunde äta att köpa heller eftersom det är så mycket jag inte får äta pga sjukdomen, allt hade ju citronsyra i sig.

13 timmar försenade landar vi i alla fall tillslut i Parga
och då tänkte vi att nu äntligen ska det väl ordna sig allting. Ha, ha visst! Vi sätter oss på den skakiga bussen och kör mot Parga, guiden är helt trött och förklarar ingenting, efter 45 minuter är det dags att släppa av lite folk vid hotell och då försvinner guiden med dem. Vi sitter kvar på bussen och undrar om bussen ska köra vidare utan henne eller om den väntar tills hon kommer tillbaka. Tiden går och går och jag får mer och mer ont av den jäkla skakande bussen som är på hela tiden, jag är desperat efter en toalett men det finns ingen i sikte. Efter 45 minuter får jag nog och går ut ur bussen, efter en timma kommer gudien tillbaka och hela bussen är i total upprorsstämning men hon ger ingen förklaring eller ursäkt till varför hon var borta så länge. Brudparet satt framför oss och de var INTE glada! Jag har nu inte ätit på 10 timmar och börjar bli helt slut av smärtorna och energibristen och sömnförlusten.

Vi åker 2 stopp till och sedan ska vi gå av bussen för att ytterligare en mindre buss ska hämta oss och köra oss och brudparet till vårat hotell. Men bussen kommer aldrig. Vid det här laget har jag så ont att jag bara ser stjärnor framför ögonen hela tiden. Jag sticker i från gruppen och får i alla fall gå på toalett på en restaurant en bit där i från. När jag kommer tillbaka har bussen fortfarande inte kommit och guiden vet inte när den kommer för den ”sitter fast” i stan. Då bestämmer vi och bröllopsparet oss för att gå till vårat hotell som enligt henne inte alls ligger långt där ifrån. Jag frågar henne om vi inte behöver hennes hjälp på hotellet vid incheckningen och hon säger att nej, det är bara att gå in! Så vi släpar våra tunga väskor och ryggsäckar i den stekande hettan ända till hotellet som naturligtvis ligger mycket längre bort än vad hon sa. Väl där visar vi våran beställningsinfo och då………..

….säger receptionisten att hon inte har våra rum!!! Varken vårat eller brudparets svit! Apollo har nämligen skickat ett fax, en hel vecka i förväg och avbokat våra rum, helt utan förklaring, helt obegripligt! För vi bokade ett paket och flygresan var vi fortfarande inbokade på. Brudparet försöker leta upp numret till Apollo och min sambo försöker springa tillbaka till guiden som väntar på bussen med resten av gruppen men då har bussen kommit och den stannar inte trots att vi vinkar och viftar! Tillslut säger i alla fall Apollo på telefon att de ska skicka dit en representant. Receptionisten meddelar oss samtidigt att de redan hyrt ut våra rum så det finns ingen chans att vi kommer att få bo på hotellet som vi valt!!! Här bryter både jag och bruden ihop medans brudgummen drar upp champagne ur väskan och börjar dricka den tillsammans med min sambo. Champagnen som de skulle ha skålat lyckliga i för att fira sin bröllopsresa!

Tillslut kommer Apolloguiden åkande med en sliskig kille på en scooter och det enda hon säger är ”kom med här så ska ni få åka till ett annat hotell” Ingen ursäkt, inget vi ska försöka ordna detta på bästa sätt
inget ni ska få kompensation, inget om hur detta har kunnat hända!!! Vi hade bokat ett så kallat beach hotell, dvs ett hotell som ligger precis på stranden så att jag skulle ha nära till toaletten eftersom jag kan behöva gå upp till 60 ggr per dag, vi har valt mellan massor av ställen och hotell och bokat detta 5 månader i förväg. Brudparet har bokat sviten och också valt detta hotell för att det ligger precis på den fina Valtos stranden. Vi har också bokat hotellet för att det även ligger nära våra vänners hotell som befinner sig i Grekland på samma vecka. På det här hotellet skulle vi kunna äta frukost med utsikt över havet och ha balkong med utsikt över havet och det var ingen billig resa vi bokade eftersom allt detta var viktigt för oss. Det alldra viktigaste var att jag skulle få vila upp mig och må bättre vilket vid det här laget redan var rätt kört!

Hur som helst så pekar guiden på ett fallfärdigt ruckel längre upp i berget och vi är mycket tveksamma men går tillslut med och tittar, när vi kommer dit ser vi att det är MYCKET lägre standard på detta hotell och det ligger inte vid stranden. Så vi får gå tillbaka, sen ska hon visa brudparet deras alternativ och vi väntar, de är inte heller nöjda. Sedan är det vår tur igen och denna gång får vi gå ännu längre bort från stranden till ett riktigt skithotell det med, ett hotell som guiden inte ens har varit på och som Apollo inte använder sig av. Vi vägrar, tillbaka till ruta ett! Tiden går och går och vi argumenterar med Apollo tjejen som inte kan ge varken oss eller bröllopsparet något bra alternativ. Tillslut sätter vi oss i en taxi och kör till andra sidan av staden där vi får titta på ett hotell som i alla fall är lite bättre standard!

Nu är klockan 5 på eftermiddagen och jag har inte ätit på 17 timmar!! Så vi nöjer oss med detta hotell trots att det ligger många 100 meter från havet och trots att vi kommer att bli tvungna att gå jätte långt varje dag till hamnen för att sedan ta båten varje dag till Valtos stranden. (Som vi skulle ha bott på) Det här hotellet hade i alla fall trevlig personal, en fin pool och fräscha rum så det var betydligt bättre än de andra alternativen. Nu kunde vi i alla fall äntligen få äta och vila lite men jag blev ju så sjuk av allt det här att hela nästa dag var helt förstörd också. Så vi gick ju miste om 3 kvällar och 2 dagar i Grekland på det sättet. Behöver jag säga att jag inte är nöjd med Apollo?! 🙂

När jag hade återhämtat mig lite så fick vi i all fall några riktigt härliga dagar tillslut och nu ska jag bombardera er med massor av härliga bilder! : )

Du kanske också tycker om