Rome in Spring! Part 1!

Trött men glad på
Amsterdams flygplats där vi mellanlandade innan vi satte oss på planet till Rom. Vi fick ju gå upp klockan 3 på natten, 4 enligt den nya sommartiden, för att kunna åka med flyget kl 06.45. Men det var det värt! 🙂 Jag älskar Amsterdams flygplats den är lyxig, med massor av härliga ställen att äta och shoppa och nu hade dem superbra priser på massa kosmetika. Jag shoppade Clarins kända High Defenition kräm och nya ögonkrämen Eyliplex, båda var 125 respektive 160 kr billigare än i Sverige, härligt! 🙂 Jag reste i bekväma jeansleggings från HM, mina Converse, stickad tröja från Mango, skinnjacka från Zara och min jättehalsduk från HM.

När vi landade i Rom skulle vi ta ett snabbtåg från Leonardoflygplatsen till Terministationen. Det var lättare sagt än gjort att förstå hur biljettautomaten fungerade och vilken plattform man skulle stå på, italienarna är inte mycket för det där med skyltar och informationstavlor eller klockor som går rätt, men det gick bra och här sitter vi på det lilla tåget som inte alls var snabbt, utan väldigt långsamt, ha,ha. Väl framme på Termini tog vi en taxi till hotellet och självklart pratade inte taxiföraren ett ord engelska, tog extremt långa omvägar, suckade besvärat hela tiden, svor lite då och då och körde som en biltjuv och väl framme skulle han ha dubbelt så mycket betalt som summan på taxametern, ha,ha, Roms taxiförare är ännu värre än New Yorks! 🙂 Vi kom fram två timmar innan inchekningen, som var klockan 3, så rummet var inte klart än. Vi tog en promenad i området och satte oss på en mysig utomhusservering på Piazza Barberini, där Bernini har gjort två väldigt fina fontäner. Vi beställde buffalomozarella, parmaskina, ruccola, bresaola och parmesanost och lite drinkar, allt var supergott, solen gassade och då kändes det underbart att ha kommit till Rom!

När vi kom in till hotellet blev vi verkligen glada, det var precis så fint som på bilderna, rummet var stort men själva hotellet var mycket mindre än vad vi trodde, ett litet botique/design hotell, men inredningen var superfin och vi var jättenöjda med rummet. Det enda vi blev lite besvikna över var att den underbara terassen med bar inte skulle öppna för än i juni, för den hade vi sett fram emot att få sitta och gotta oss på.

När vi hade packat upp och vilat oss var det kväll så då tog vi på oss lite fina kläder och gick ut för att titta på stan och äta middag. Den marinblå paljettkoftan är ny och kommer från LaRedoute (den jag beställde som jag skrev om för ett tag sedan) jeansen kommer från Zara, halsbandet från Disney Couture och armbandet från Friis Company och så hade jag på mig dem nya skorna från Scorett. 🙂

Läget på hotellet kunde inte ha varit bättre, vi bodde nära toppen av Spanska Trappan med gångavstånd till nästan alla sevärdheter.

Det var så underbart att få känna solens strålar i ansiktet att man blev helt euforisk!

Spanska Trappan nerifrån, den är alltid helt full med folk. Här finns också 1000 galna rosförsäljare som först ger dig en ros och säger gratis, for you, och sen springer efter och ska ha pengar. Jag försökte allt, säga nej tack snällt, säga nej tack bestämt, gå undan, springa iväg, lägga armarna i kors så att dem inte kunde trycka dem i händerna, men då la dem roserna på armarna och sa, it’s ok, it’s ok its for you, it’s free och när man då sa okej då och gick, så skulle dem ha pengar igen, ha, ha. Helt galet stressande när det är 50 pers som gör samma sak under hela tiden man går ner för trappan. I slutet av veckan hade jag dock övat upp en bra teknik för att säga nej direkt på skarpen, men dem jagar en verkligen!

Sedan gick vi till Piazza del Popolo som är ett jättefint torg! Här ser ni en väldigt gammal obelisk i bakgrunden!

På Piazza del Popolo satte vi oss på en mysig uteservering och åt middag. Här var maten helt ok, inget speciellt, men miljön var mysig.

Efter det gick vi till en helt fantastisk bar som vi hade läst om i innan. Stravinskij Bar hette den och låg nära Piazza del Popolo i ett lyxigt hotell som heter Hotel de Russie . De hade en sagolikt vacker innergård men en fantastisk trädgård, underbart romantiskt.

Där beställde vi två drinkar och när vi såg att varje drink kostade 200 kr styck höll vi på att svimma, det skulle senare visa sig att det mesta i Rom var lika galet dyrt, men första gången blir man lite chokad, ha, ha.

Men vi fick in ett helt bord med massor av goda tillbehör till drinkarna som ingick, servicen var outstanding och hela upplevelsen v
ar så festlig och romantisk att det var väl värt det!!

Sen var det dags att gå hem och stupa rakt ner i den sköna hotellsängen, en jättehärlig första dag var det, och jag fick må ovanligt bra trots den långa resvägen! 🙂 ♥

Titta in igen för Rome in Spring Part 2! Citycatkisses!

Du kanske också tycker om