Wedding In NYC: Day 3!

Andra dagen i New York satte vi klockan tidigt och hoppade över frukosten för vi visste att vi behövde komma i tid till City Clerk för att få vårt marriage license innan tiden gick ut. Vi skulle gifta oss dagen därpå och man måste få det godkänt senast 24 timmar innan. Så… vi blev inte så lite stressade när vi inte kunde få tag på en taxi. Hotellet försökte hjälpa oss men eftersom vägarna fortfarande inte var plogade var det kaos i trafiken och eftersom ingen vill gå ute i 17 minusgrader så fanns inga lediga taxibilar.

Vi väntade och väntade, tillslut fick vi en och då var jag så stressad att jag hörde mitt hjärta slå i öronen. Vi lyckades även få en taxiförare som först vägrade låta mig sitta fram (jag måste det, annars kräks jag direkt). Jag är inte van eller bekväm med att behöva bråka med folk men det fick jag verkligen göra och jag vann fighten ha,ha. (Men det minskade ju inte stressen). Sen visste han inte vart de låg och utöver det var det kö hela vägen. Så jag var i lagom upplösningstillstånd när vi tillslut rusade in på City Clerk och där… var det ingen kö! Ha, ha så skönt!

Vi fick svara på en himla massa konstiga frågor om våra föräldrars namn och giftermål, ha,ha men tillslut fick vi våran licens, hurra! ♥ Vi skulle få gifta oss dagen därpå! 😀

Lyckliga och lite trötta letade vi upp ett mysigt frukostställe som hette Coffe Bean & Tea Leaf där jag beställde varma våfflor med blåbär. Där fick M beröm för sina snygga RM Williams boots som han fick av mig i julklapp, jag blev nog gladare än han, ha,ha.

Efter brunchen var vi nära Ground Zero där vi tittade på USA:s och västvärldens nu högsta byggnad. Nya One World Trade Center, svindlande högt men fint!

Sen började dagen blir riktigt, riktigt bra för där, där låg Century 21! 😀 Designerskor, kläder, smycken och accessoarer till fantasipriser. Vi har gått dit alla gånger i NYC och aldrig kommit därifrån tomhänta. Smärtan försvann tillfälligt som i ett magiskt trollslag. 😉 Enda problemet var att vi inte hade särskilt mycket plats i våra resväskor i och med den massiva packningen. Efter några hetsiga timmar därinne då jag nästan dog av shoppingglädje var jag tvungen att lägga tillbaka säkert 70% av allt jag plockat till mig. Åh det fanns Equipment-skjortor, Zadig & Voltaire toppar och J Brand jeans till HM priser och fantastiska designerväskor och åh… önskar jag hade åkt dit med bara brudklänningen och en tom väska, ha,ha. Men några fina fynd fick jag med mig som jag så klart ska visa snart. M hittade 2 par grymt snygga solglasögon ,coola T-shirts, underkläder och mjukaste pyjamasbyxorna från Hilfiger.

Det viktigaste köpet blev dock en skitful mössa som jag kunde knäppa under hakan och som var helt tät. Min stickade mössa räckte nämligen inte i -17 grader. Jag har varit med om -15 här i Göteborg men i New York, alltså det var det kallaste jag upplevt. Trots långkalsonger i 100% ull och skinnbyxor blev jag iskall på någon minut. Man kunde inte känna sitt ansikte, det gjorde ont att andas, så sjukt jävla kallt!

Som de galna New York entusiaster vi är så bestämde vi oss ändå för att gå omkring i downtown och titta i mysiga butiker och äta lunch. Vi hamnade med guidebokens hjälp på Greenwich Hotel och italienska restaurangen Locanda Verde.

Åh atomsfären, inredningen, människorna, dofterna, New York när det är som bäst! Det var helt fullsatt så först väntade vi en liten stund i baren.

Sen fick vi ett bord och beställde in varsin pastarätt. Jag varken överdriver eller hittar på när jag säger att det är den godaste pastan jag ätit i hela mitt liv (förlåt mamma, jag har fortfarande inte ätit något bakverk godare än de du bakar) 😉 Det var så gott att jag aldrig ville det skulle ta slut på tallriken. Jag beställde en Pumpkin Agnolotti och M en Papardelle Lamb Bolognese. Rekommenderas varmt! (Den leopardmönstrade koftan ni skymtar på bilden är från Zadig & Voltaire).

Efter lunchen gick vi uppför Bleecker Street och tittade i mysiga butiker på vägen till vårt hotell, men efter Century 21 kändes allt dyrt ha,ha. Man behövde gå in var 5:e minut för att värma sig någonstans så vi…

…slank in på en mysig bar som hette Blind Tiger Alehouse där de hade öppen brasa och god öl!

Jag gick in i Marc by Marc Jacobs nyöppnade makeup-butik där jag fick komplimanger för min manikyr av en superskön kille i kjol och full makeup med orange långt hår, ha,ha. NYC är fullt av karaktärer!

Sen hittade jag ett Starbucks där jag kunde värma mig med vit varm choklad med vispgrädde (ååhh gott) och M en kaffe. Innan vi avslutade med ett besök i Marc by Marc Jacobs special itmes där jag handlade ett jättefint halsband och ett sött armband bland annat.

Väl hemma på hotellet var vi så trötta att vi fick sova en stund men även fast vi först tänkte stanna inne så ville vi inte förlora en New York kväll till. Så vi bad conciergen boka bord åt oss på Dizzy’s Jazz Club Coca Cola som jag hade läst om innan vi åkte. Rätt som det var knackade det på dörren och vi fick in en enorm bukett rosor och en silverhink med is och en stor flaska Moet & Chandon. Det var från M:s jobb och gissa om vi blev glada och det höjde feststämningen, he,he!

Dizzy’s är en fantastisk jazzklubb som ligger i Lincoln Center precis uppe vid Central Park med enorm utsikt över Columbus Circle. Vi skulle fråga efter någon som hette Justin enligt hotellet. När vi fick träffa Justin blev vi behandlade som VIP:s.

Vi blev slussade till det bästa bordet, mitt framför bandet och den fina utsikten och dessutom fick vi sitta själva när nästan alla andra fick dela sitt bord med andra de inte kände. Det var en magisk kväll!

Maten var stark och inspirerad av amerikanska södern. Jazzbandet var grymt bra.

Det var så lyxigt, romantiskt och ja jag säger det igen bara helt magiskt att sitta där med den utsikten och lyssna på vår favoritmusik! Jag hade på mig paljettopp med peplumvolang och kavaj från Isabel Marant, skinnbyxor och svarta högklackade boots, klänning var det inte tal om i kylan tyvärr.

När vi åkte hem till hotellet igen började det pirra lite i magen, i morgon skulle vi gifta oss…♥

To be continued!

Du kanske också tycker om