Cote D’Azur Day 12!

Morgonen på dag 12 började med strålande varmt och soligt väder. Vi gick upp tidigt och packade våra väskor och gick till ett mysigt café där vi beställde frukost och satt i solen och myste.

Det luriga var att det inte fanns någon meny, bara en griffeltavla med fasta menyer skrivet på franska, kyparen som var i våran ålder kunde inte ett ord engelska, så för mig var det jättesvårt att på extremt knaglig franska försöka haspla ur mig vad jag ville ha. Jag tål ju varken apelsinjucie, kaffe eller sylt eller råg, ja det är ju runt 100 födämen jag är allergisk mot pga av min sjukdom, som kan få mig i ilfart till akuten.  Jag gjorde vad jag kunde men det verkade inte som han förstod någonting jag sa, så tillslut visste jag inte vad jag hade beställt. Men som tur var så blev det jättebra, han hade förstått dem få ord på franska jag kunde, så jag fick en baguette på vetemjöl, en croissant, vatten och kamomillte och vanligt smör. Då kände jag mig väldigt glad över att jag snabbpluggat matord innan vi reste. 🙂

Efter den härliga frukosten tog vi en långpromenad ut på den berömda Cap d’Antibes där alla lyxvillorna ligger. Det här är ett av dem dyraste områden som finns i Frankrike och här bor allt från Hollywoodkändisar till fastighetsmoguler och stormrika ryssar till kända fotbollsspelare.

Vägen runt capen (udden) är så vacker och lite här och var står tavlor av kända franska konstnärer som stått där och målat. Här stod Monet och målade!

Jag hade på mig vit skjorta från Zara, hatt köpt i Antibes, jeansshorts från Zara, armband köpt i Grekland, pilotbågar från Ray Ban och vita Keds, supersköna när man ska gå långt.

Lyxhusen har rätt fin utsikt, eller vad säger ni? Här ligger även jättevackra och sanslöst dyra hotell som Hotel Eden Roc, där Beyonce och Jay Z njöt av solen samtidigt som vi gick förbi. 9000 kr per natt för ett rum, vi hoppade över det just denna gång. 😉

Många av husen har enormt höga staket och murar med taggtråd och grindar, övervakningskameror och säkerhetsvakter som står vid ingången hela dagarna i kostym, kul jobb, not! 🙂 Många av husen hade också garage med plats för 6-7 bilar. 🙂

Tillslut var vi rejält badsugna och eftesom vi inte hittade någon allmän strand så fick det bli en dyr hotellägd strand. 400 kr för solstolarna, men vattnet var kristallklart och vackert! 🙂

Vi tog en lunch på strandrestauranten och jag beställde en pasta med pesto, men dem kunde inte heller någon franska så det blev bara spagetti med smör och vatten att dricka till det, min sambo tog en risotto. Det blev 600 kr. Ha, ha så sjukt dyrt, men vad ska man göra…

…det är bara att skratta och njuta så mycket det går av dem dyra Evian-dropparna.

Men sen blev jag faktiskt lite sur. När man har betalat 1000 spänn för att ligga en halvdag på deras strand och dem kommer utrusande och skäller på en för att man har med sig en egen flaska vatten på stranden, då tappar jag tålamodet. Att köpa en flaska Evian för 100 spänn som dem ska komma ut och servera i silverhink med handduk och isbitsskål när man bara behöver ta sin medicin, det är faktiskt sjukt onödigt. I Grekland finns inte den här typen av snobberi, så även om franska rivieran är underbart på många sätt, så saknar man faktiskt gästfriheten och glädjen i att ge bra service till sina kunder, som man finner i andra Medelhavsländer. Men det är väl för att dem är så vana vid att det är Beyonce som ligger på stranden och kan beställa in 100 flaskor Evian bara för att skölja håret med, och lämna 10.000 kr i dricks efteråt. 🙂

Efter en lång och härlig dag på stranden promenerade vi hemåt igen och…

… åt middag och efterrätt (massa glass och blåbär) på terassen. Eftersom det var en juvligt varm kväll och vi bara hade två dagar kvar av den 14 dagar långa resan ville vi utnyttja kvällen till max och drog därför på oss…

…lite fina kläder för att gå ner till barerna i Juan Les Pins. Långklänningen med slits kommer från Asos, väskan från Marc Jacobs, korallarmbandet är köpt i Grekland och örhängena kommer från Lindex.

Vi gick en stund på strandpromenaden och jag shoppade presenter till familj och vänner på smyckesmarknaden. Sen gick vi till våran favoritbar mitt på stranden och beställde lite drinkar.

Det är så romantiskt att sitta där med fötterna i sanden, höra vågorna rulla in, musikenoch sorlet från människorna i bakgrunden och…

…titta på utsikten av alla tindrande ljus från Cannesbukten.

Jag dansade loss barfota med långklänning i sanden på stranden och…

… just i det ögonblicket spelade det ingen roll att jag inte är frisk och hade ont, jag var bara så lycklig!! ♥

Du kanske också tycker om

4 kommentarer

1. Jag skulle med bli skitsur om de kom och skrek på en när man har eget vatten.Och särskillt du som måste ta medicin.Nej som sagt sånt snobberi blir man irriterad på!
    Jättefina bilder.Men ni fick med en som låg naken brevid dig på stranden.haha kanske bara jag som är knäpp och la märke till det 🙂
    Kram

2. Jag skulle med bli skitsur om de kom och skrek på en när man har eget vatten.Och särskillt du som måste ta medicin.Nej som sagt sånt snobberi blir man irriterad på!

3. Rebecka: Ha, ha oj, nej det missade jag helt,fast nej det är inte du som är knäpp, bara jag som har så brottåm, kanske borde beskära den, stackars den personen och bli upplagd naken på min blogg, ha,ha. Ja det var en hel del sånt snobberi där som liksom förstörde semesteridyllen lite. Hoppas allt är bra! Kram!

4. Rebecka: Ha, ha oj, nej det missade jag helt,fast nej det är inte du som är knäpp, bara jag som har så brottåm, kanske borde beskära den, stackars den personen och bli upplagd naken på min blogg, ha,ha. Ja det var en hel del sånt snobberi där som liksom förstörde semesteridyllen lite. Hoppas allt är bra! Kram!